Gode råd: Sport og slidgigt i knæet

slidgigt i knæet

Slidgigt i knæet og fysisk aktivitet

Du har slidgigt i knæet og vil gerne starte, fortsætte eller genoptage en sportsaktivitet … men er bekymret for at være begrænset af din tilstand. Mens du først og fremmest skal ledes af det du har lyst til, så kan du ved at vælge den rigtige sport, det rigtige intensitetsniveau og det rigtige udstyr, hjælpe dig selv med at skåne dine led så meget som muligt.

Øvelser designet til at styrke muskler og forbedre fleksibiliteten, sammen med moderat udholdenhedsaktiviteter, såsom gåture, er en integreret del af enhver behandling af slidgigt i knæet.Dette gennemført op til tre gange om ugen har vist fordele ved både mobilitet, smerter og generel sundhed. Ud over disse strukturerede terapeutiske aktiviteter, hvad så med “rigtige” sportsgrene? Med alle deres regler og fysiske belastninger, når du lider af slidgigt i knæet? Her bør du altid konsultere din læge/fysioterapeut/sundhedsprofessionelle om hvilke generelle råd du skal følge.

Virkninger og bivirkninger af sportsaktiviteter hos personer med OA i knæet, har ikke været i fokus for meget forskning.

Fremskridt i den anatomiske viden og forskellige observationer med hensyn til udvikling af slidgigt hos atleter, har imidlertid gjort det muligt for eksperter at foreslå nogle brede principper, som mennesker, der allerede har slidgigt i knæet og deres læger, kan tilpasse på grundlag af deres egen specifikke situation. Det skal således forstås, at graden af artritis vil have betydning for ens evne til at deltage i sportsgrene. Meget alvorlig slidgigt forårsager smerter, stivhed og hævelse og begrænser derfor størstedelen af sportsaktiviteterne. I mere moderate tilfælde observerer eksperter, at der ikke er nogen sammenhæng mellem intensiteten af symptomer og graden af slid, hvilket gør det muligt at deltage i sportsaktiviteter med ”god samvittighed”.

Undgå overdrevne stød og belastninger på det berørte knæ.

Vi ved nu, at sport der involverer gentagne påvirkninger, stød eller betydelige belastninger på knæet, i enten justerede eller skæve positioner, øger risikoen for slidgigt. De kan derfor også øge risikoen for udvikling af symptomer hos personer, der allerede er berørt. Forskellige undersøgelser har for eksempel vist, at nogle sportsgrene er meget hårde på knæene: fodbold, basketball, håndbold, rugby, judo, wrestling, vægtløftning, ketsjersport (tennis, squash), vandski, professionel dans og intensiv langdistance løb.
Risikoen øges endnu mere hvis:
• Disse sportsgrene udføres ud over et civilt arbejde, der er fysisk krævende for knæene
• I tilfælde af muskelsvaghed eller overvægt.

Sport der forbedrer musklernes funktion, mens du undgår spidsbelastninger på leddene, hjælper med at stabilisere sidstnævnte. Sport, der opfylder disse kriterier, som anbefales til patienter med slidgigt kan for eksempel være; cykling på jævne terræner, stavgang, svømning, dykning, langrend eller let alpint skiløb.

Er du nybegynder? Så pas på forkerte bevægelser.

En person med slidgigt i knæet, der fortsætter med, eller genoptager en sportsaktivitet, vil være mindre begrænset og have mindre risiko for ledproblemer, end en der starter en ny sport. Dette skyldes, at eksisterende muskelstyrke og tekniske færdigheder, der er bygget op over tid(i den sport man tidligere har dyrket), vil reducere risikoen for kvæstelser og smerter. Det er altid vigtigt at bruge udstyr af høj kvalitet, der absorberer stød så effektivt som muligt, såsom godt sportsfodtøj til at reducere belastninger.
Konklusion
Uanset hvilken sportsgren, hvis det medfører regelmæssig og betydelig smerte, skal du opgive det og prøve en anden aktivitet, allerhelst med vejledning af en læge eller fysioterapeut. Men hvis du kan finde en sportsgren, der ikke medfører disse problemstillinger, vil det kunne gavne dit generelle helbred.

 

Se vores store udvalg af bandager og ortoser til slidgigt her 

 

Kilder til artikel:
– Driban JB: Is Participation in Certain Sports Associated With Knee Osteoarthritis? A Systematic Review. Journal of Athletic Training 2017;52(6):497–506 Vol 52 Nr 6 June 2017
– Valderrabano V, Steiger C : Treatment and Prevention of Osteoarthritis through Exercise and Sports. J Aging Res. 2011; 374653
– Lequesne M, DangN : Arthrose et sport. La Lettre du Rhumatologue –n° 255 –Octobre 1999
– Ziltener JL, Leal S, Borloz S: Activités physiques –sport et arthrose. Rev Med Suisse 2012; 8 : 564-70